Google+ Followers

torsdag 9 juli 2015

JAG ÅNGRAR NÅGRA SAKER SOM JAG HAR SKRIVIT


Nu när jag har kommit ut med min bok "Min jihad" är det några som har letat upp gamla facebooksinlägg och uttalanden som har något år eller mer på nacken, och det är bara att konstatera att jag har skrivit en del saker på t ex Facebook som jag inte står för. Jag har ”lajkat” uppdateringar som är uppskattande gentemot personer som i olika sammanhang kan misstänkas ha antisemitiska preferenser och jag har uttryckt mig nedlåtande (och slarvigt) om moskéer i Sverige. Att detta skedde under en tid när jag ofta kände mig upprörd och maktlös är, förstår jag idag, ingenting som hindrar att det citeras nu och framöver och det riskerar att svärta ner mitt namn.

Så jag ber härmed om ursäkt för det jag yttrat respektive gillat på sociala medier som INTE stämmer överens med de värderingar som jag har och förespråkar. Jag är demokrat, feminist och muslim. Jag är varm anhängare av religionsfriheten, och jag tror att ett sekulärt samhälle är enda möjligheten för att vi alla ska kunna samsas sida vid sida med våra olikheter. Jag kommer att vara mycket mer omsorgsfull innan jag trycker på gilla-knappen framöver.

Mina värderingar framgår tydligt av min bok
, och jag är förstås glad över att många tycks läsa den med intresse och behållning.

5 kommentarer:

  1. Jag är demokrat, feminin men inte feminist och inte heller muslim. Jag är varm anhängare av religionsfriheten, och jag tror att ett sekulärt samhälle är enda möjligheten för att vi alla ska kunna samsas sida vid sida med våra olikheter.

    Maja Dacke

    SvaraRadera
  2. Hej Hanna,
    Det känns lite som om du tagit 9 av tio steg mot det samhälle som ersatt en gudsstat med en helt sekulär stat byggd på humanism och demokrati. Återstår verkar vara en tro på någon slags gud. Att acceptera någon av de abrahamitiska religionerna är helt ovetenskapligt och fullständigt oförenligt med verkligheten och ett sedan länge etablerat kunskapsläge. Jag tror att många, mig inkluderat ser stora problem i att hitta rätt i sin åsiktsbildning om man inte ens grundar sin världssyn i en verklighet.

    Det tenderar att bli en intern fråga inom en trosuppfattning. En specifik teologisk diskussion rörande ett helt påhittat ämne som saknar allmänintresse. Vilken muslim eller kristen som har mest rätt än den andre muslimen eller kristna är inte värt att ödsla tid på. Dessutom så spelar det ingen roll hur många cigarettrökare som aldrig får lungcancer så länge nettot av cigarettrökning är negativt. På samma sätt måste ju värdet av en religion ställas mot det negativa den för med sig. Allt är nämligen en del av religionen precis som dödsfall, skador och miljöpåverkan är en del av fordonstrafik, även om avsikten från början bara var att förflytta sig mellan punkt A och B.

    Jag som svensk har mycket svårt att se det positiva i islam som skulle kunna legitimera de dagliga hemskheter jag påtvingas helt oönskat. Jag har nästan aldrig heller sett eller hört någon muslim försöka förklara det positiva, annt än att de just tror på det här, vilket för mig tillbaka till stycket ovanför, nämligen att det helt enkelt inte är sant!

    Vi har här levt i ett slaveri under kyrkan och prästerskapet som hållit folket som slavar. Konfiskerat egendomar, godtyckligt utnyttjat gifta kvinnor och delat ut straff. Lyckligtvis så har vi tagit oss förbi den tidsperioden och det är med stor sorg jag ser en återgång till något sämre. Inte ett annat sätt, eller en alternativ livsstil utan just något sämre. Varför ska vi, när vi redan vet resultatet välja något sämre? Kanske du kan hjälpa mig med den frågan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till Anonym, jag förstår att kyrkans och prästerskapets maktbegär har lämnat svåra spår i en del av er här i Sverige. Men jag uppfattar din kommentar som att du ser religion och tro som samma sak, och ser alla trosåskådningar (och religioner) som samma. I själva verket skiljer de sig mycket åt i lära och människosyn, enligt min erfarenhet. Mitt råd till den som vill prata om tro är att först själv studera de läror som finns, inte bara gå på vad andra säger eller gör. Det finns många som säger sig ha en viss tro (och tillhöra en viss religion), men vet själva inte vad den innebär och innehåller.

      Radera
    2. Det här som det är skrivet var det bästa jag läst på länge! Tack för de orden som jag instämmer till fullo i!

      Radera
  3. Hej Hanna. Synd att folk inte fattar skillnaden mellan liberal och radikal bevisad enligt kommentarer i fältet denna text delar.

    SvaraRadera