Google+ Followers

tisdag 6 maj 2014

Se radikalisering i Rinkeby med nya ögon

Du måste ha nya glasögon på dig när du åker till Rinkeby. Så sa min handledare som tips om hur man hittar ungdomar som kan tänka sig att vara informanter i min masteruppsats. Nya glasögon? Vad innebär det? Åk dit och var nyfiken, svarade hon.

En vanlig fredag, strax efter fredagsbön, klev jag in i Rinkeby centrum. Först slogs jag av det livliga tempot mitt i centrumet, inslagen av olika kulturer, privata butiker med utbud av mat och kläder från hela världen. Genast efter fredagsbönen strömmade unga och äldre män in i Rinkebygallerian, en del med färgade långa skägg och religiös (salafistisk) klädstil. I samma stund noterade jag en manlig dominans i det enda café där jag satt och fikade. Jag la märke till en affär mitt emot caféet där man säljer niqab, slöjor och religiösa böcker skrivna på arabiska och engelska. I det lilla centrumet finns det en lokal för ett islamiskt kulturcenter och en moské med bara några meter emellan.

Jag vandrade vidare till en skola i närheten. Utanför den hade några barn samlats och jag frågade artigt: - Går ni i den här skolan? Jaaaa, vi går i den här skolan, svarade de med hånfulla skratt.

Efter en lång runda kändes det tungt. Jag lyckades uppenbarligen inte fånga några ungdomars intresse för att berätta om mitt projektarbete. Dessutom fick jag konstiga blickar från de religiösa män som strömmande ut ur moskén. Trots att jag själv är invandrare, arab och muslimsk kvinna kändes det som om jag inte hörde hemma där. Detta fick mig att tänkte på alla dessa politiker och journalister och som har varit i Rinkeby förut. Vilka glasögon hade de på sig för att inte kunnat se det som jag själv såg?

Det sker en radikalisering av ett redan segregerat område där utanförskap råder. De religiösa inslag som jag la märke till vittnade om att barn och unga riskerar att indoktrineras i religiösa världsbilder där sharialagar anses vara den enda rättsskipningen och islamismen den enda ideologin. Min fråga är hur och på vilka sätt som barn och unga i en sådan segregerad miljö kan gynnas?

Jag förstår att svaren på denna sortsfrågor måste vara komplexa. Men jag ser samtidigt att vi har ett problem som fått växa under några år, och som blivit nästan omöjligt att diskutera. En del politiker har skymt frågan om den radikaliseringsprocess som sker i förorter. Åtgärder för att förebygga att unga radikaliseras tas nästan aldrig upp i samhällsdebatten. Lika lite som de problem som uppstår genom att människor från olika kulturer lever sina egna liv, helt avskurna från kulturella utbyten. Hur kan parallella samhällen gynna barn och unga? Vem tjänar på att ingen social interaktion sker?

Visserligen bör man inte hindra folk från att upprätthålla sina kulturspecifika praktiker och livsformer oavsett var man bor, men nu handlar det om bostadsområden där den religiösa dominansen är påtaglig på ett sätt som skiljer ut områdena från samhället i övrigt. Risken uppstår inte minst när det inte finns något som verkligen binder ungdomarna samman med majoritetskulturen. Det utanförskap som därmed riskerar att uppkomma måste vi ta på allvar.

Min handledares ord återkommer igen, åk dit och ha nya glasögon. Det vill jag gärna rekommendera våra politiker och journalister att göra!

6 kommentarer:

  1. Islamister är lika farliga krafter som nynazister. Politiker o samhällsdebattörer borde inte vara så tysta om detta farliga problem i förorterna. Jag tror att en absolut majoritet i dessa områden också är emot denna " utveckling" men islamister vill gärna ge sken av att de representerar alla människor som har muslimska bakgrunder. Dessa sprider hat o fördomar mot andra människor med andra kulturella bakgrunder o tvingar steg för steg slöja o mycket annat på flickor o kvinnor o skapar målmedvetet ett förtryckande o diskriminerande parallellsamhälle. Slutmålet är att utnyttja demokratin för att islamisera även västvärlden så mycket som det går. Barn o unga som växer i sådana miljöer förtjänar allt stöd från resten av samhället för att kunna frigöra sig o stå emot dessa mörka o reaktionära traditioner o krafter o inte bli offer o rekryteras till än mer islamisering.

    SvaraRadera
  2. Vahid Aban, islamism och islamisering är MYCKET större problem än nazism i Sverige. Ser du några områden som helt tagits över av nazister i Sverige? (ja, förutom östermalm och alla journalister som bor där)
    Ser du några skolor som exklusivt inriktar sig mot nazister?
    Ser du en radikalisering av nazister som tvingar sina kvinnor att bära olika plagg?
    Ser du några krav om sär-rättigheter från nazister om egna badtider exempelvis?

    Sverige är väldigt långt gånget och den dagen som socialbidragen avstannar p.g.a. Sveriges konkurs, den dagen får vi Afganistan, Syrien eller valfritt land som är upphugget i olika delar som slåss med varandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym7 maj 2014 04:01: De båda har sina partikulära verkningsområden. Båda har haft tiden o makten i historien för att med människoliv o det i gigantiska skalor som insats experimentera med sina diskriminerande o slavlgörande dogmer. Håller med dig om vi ser på konflikter på världsnivå. Där är islamism o islamister den värsta levande fienden mot all form av humanism o sekulär demokrati för hela Mellanöstern, flera asiatiska länder o flera afrikanska länder. Jag tror inte att någon av dessa extrema krafterna kan få den politiska makten för att kunna driva igenom sin diktatur i EU på alla nivåer men båda kan förstöra mycket på sina håll o i växelspel med varandra. Sen är en sak också viktig, nämligen islamister är strikt religiösa o motiverar sina handlingar utifrån islam , koranen o Mohammads traditioner. Moraliskt kan de vara så låga du kan tänka dig o begå vidriga handlingar mot sina uppfattade kritiker o motståndare. men alla som kallar sig muslimer är ju inte islamister o är öppna för nya ideer o influenser o inte vill ha en islamisk teokrati. Många har redan flytt från någon islamisk barbarism. Det är ju en komplex verklighet o jag tror att en massiv upplysning o vaksamhet + massiv jobbskapande åtgärder på minst EU:s , Väst:s nivå + ökade tryck på fascistregimer speciellt islamiska teokratier o stödd till sekulära o demokratiska krafter i de länder som deras despotiska regeringar driver sina inhemska befolkning på flykt från sina egna hemländer, sådana åtgärder ger bättre effekt både i Sverige o i väst o i världen.

      Radera
  3. Du skriver att "Visserligen bör man inte hindra folk från att upprätthålla sina kulturspecifika praktiker och livsformer oavsett var man bor". Jag håller inte riktigt med, faktiskt. Jag läste nyligen en liten artikel av Birgitta Forsmark i Forskning & Framsteg med rubriken "Det finns kulturer som är sämre än andra". Poängen är att vi måste stå upp för de värderingar och principer som vårt lands kultur vilar på, och visa att vi inte godtar kulturyttringar som står i strid med dessa. Om en person kommer hit från en kultur där det är tillåtet eller t.o.m. uppmuntrat att stympa flickors könsorgan eller att med våld tygla sin äkta maka eller sina barn, så måste vi säga ifrån och kräva att denne avstår från att följa de här delarna av sin egen kultur.

    Det här är oerhört viktigt, och jag upplever att våra politiker är för fega för att våga ta i det. Inte ens SD verkar lyfta frågan - de är istället inne på helt galna spår i mörka vatten.

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag är en gammal internetvän till dig. Vågar inte säga vem. Men ju längre tiden går ju mer rasister släpper du fram på din blogg och på sin twitter är Tina Tor och Annlawsonxxx i full fart trots att med mest sprider dynga mot invandring och invandrare. Sist hittade de på att 2a generation invandrare inte heller passar här. SÄTT NED FOTEN NÅN GÅNG. Du har rasism runt omkring dig och du sätter inte ned foten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. är hon emot sverige och svenskarna själv? för så uppfattar jag det på hennes twitter.

      Radera