söndag 29 september 2013

Tvångäktenskap bör vara olagligt, kära politiker!

Jag förmodar att många av er redan har rest iväg på era lyxiga semesterresor för att fånga ett vackert och exklusivt minne av sommaren! I skuggan av samhället, i periferin ute i förorterna, är det också många som har åkt på semesterresor, emellertid inte lyxiga sådana, utan resor till sina hemländer!

Jag förmodar att många av er kommer tillbaka från era resor med fantastiska sommarminnen. Men vet ni? När våra förortsflickor kommer tillbaka är de totalt förkrossade. Ni talar om era fina semesterminnen, medan våra förortsflickor bär på sina jobbiga minnen i tysthet! Mitt hjärta blöder, kära politiker! Jag vill berätta om det som ni inte vill höra! Jag vill utmana er rädslor och ta en debatt om de kulturella och religiösa faktorer som i monstruös utsträckning påverkar våra barn och ungdomar med invandrarbakgrund negativt. Jag vill berätta om den kollektiva kulturen, där kärleken för familjen och klanen är helig, och på grund av denna så tvingas många förortsflickor överge sitt livs kärlek.

Ja, många förortsflickor går runt med en klump i magen inför sommarlovet! Skräckslagna inför det otäcka ödet som kommer att inträffa! Det kan vara allt från tvångsäktenskap, barnäktenskap, oskuldkontroll eller könstympning. Kära politiker! Jag förmodar att ni, i er dagordning, inte har räknat med att det faktiskt finns en grupp förortsflickor som diskrimineras i kulturens och religionens namn. Ni kallar det för en mänsklig rättighet att man tillåts utöva sin kultur, och jag tolkar er tystnad som feghet och ett stort svek mot demokratin när ni å ena sidan talar fint om att alla är lika mycket värda, och å andra sidan exkluderar våra förortsflickor från denna mänskliga rättighet!

I ett land som räknas som ett av de mest jämställda av länder som finns så existerar ingen lag som skyddar våra förortsflickor, ingen lag mot tvångsäktenskap, barnäktenskap, kyskhetsbrott eller hedersbrott! Snarare får vi skylla på vår kultur som anammar klanens makt, vi får skylla på vårt samhälle som har blivit alltför kulturrelativistiskt och vi får beskylla vårt öde för att vi föddes med detta barbariska kulturarv! Kära politiker, ni blir oroade över att hedersförtrycket synliggörs, inte för att det praktiseras!

En tragikomisk inställning egentligen, men skall man verkligen bli förvånad i Sveriges LAGOM HEN land?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar